Wij zoeken jou!

Werken in de mobiliteit in het kort

Wat ga je doen?

Simpel gezegd: een technicus zorgt ervoor dat (bedrijfs)auto’s, motoren, scooters of fietsen goed en veilig blijven rijden. Dit doet je door onderhoud of reparaties te verrichten. De monteur werkt meestal voor een garage/dealer of winkel met een werkplaats.

Er zijn genoeg stappen te maken
Monteurs zijn actief op veel verschillende ervaringsniveaus en specialisaties. Vaak begin je als leerling monteur, daarna word je “gewoon” monteur en je kunt jezelf nog verder ontwikkelen tot 1e monteur en uiteindelijk werkplaatschef. Ook kun je je specialiseren tot bijvoorbeeld APK-keurmeester of in elektrische auto’s of fietsen. Of wie weet als je genoeg ervaring hebt, start je uiteindelijk jouw eigen bedrijf!

wat is de kans op een goeie baan?

Daar kunnen we kort over zijn. Die kansen zijn heel groot. Er is grote vraag naar monteurs en dat zal voorlopig wel zo blijven. Er wonen steeds meer mensen in ons land die zich willen verplaatsen.

Blijven ontwikkelen
Ook al zijn veel monteurs niet echt geïnteresseerd in boeken en school, het is wel belangrijk dat je bijblijft en trainingen blijft volgen. Dat is gelukkig wel wat anders dan naar school gaan hoor, vaak doe je veel praktijkopdrachten.

De technische ontwikkelingen gaan nu zo extreem snel dat je niet zonder bijscholing kunt. Denk alleen maar aan de komst van electrische fietsen, motoren en auto’s.

wat ga je verdienen?

Wat een monteur verdient, hangt natuurlijk af van opleidingsniveau, specialisatie, werkervaring en werkgever.

Om toch een idee te krijgen: het gemiddelde startsalaris van een monteur / technicus lag afgelopen jaar al rond de € 2.300 bruto per maand. Het salaris gaat al snel omhoog als je als monteur bruikbare werkervaring opdoet en kan zo oplopen tot ongeveer € 3.200 bruto per maand. Het salaris van monteurs of technici met specifieke vakkennis of verantwoordelijkheden kan nog een stuk hoger uitkomen.

En verder….
Secundaire arbeidsvoorwaarden verschillen natuurlijk per bedrijf. Vakantiegeld en vakantiedagen krijg je natuurlijk altijd, maar reiskostenvergoeding of een auto/bus/scooter of fiets van de zaak, trainingsmogelijkheden en pensioen behoren vaak tot de mogelijkheden.

welke opleiding moet je doen?

Techniek op lbo/vmbo‑niveau begint bij het niveau leerling monteur/hulpmonteur. Je wordt 2e monteur nadat je daarop volgende mbo-diploma niveau 2 binnen hebt.

Daarna kan je verder leren voor 1e monteur (niveau 3) of technisch specialist (niveau 4). Een technisch specialist is een eerste monteur die aanvullende diagnostische vaardigheden heeft verworven.

Ligt je interesse meer bij fietsen of scooters, dan zijn daar ook gespecialiseerde opleidingen voor.

Elke dag op school zitten tussen de boeken was niet echt mijn ding. Ben liever met hoofd en handen bezig
— Dylan Woestdijn

Welke eigenschappen zijn een pré?

Accuraat – Analytisch – Discipline – Klantgericht – Leervermogen – Oog voor details – Resultaatgerichtheid – en natuurlijk technisch inzicht.

De sfeer in de meeste werkplaatsen / garages is leuk. Er wordt hard gewerkt maar ook veel gelachen. Er lopen vaak veel uiteenlopende mensen rond. En gelukkig zien we zien ook steeds meer vrouwen met interesse in techniek op de werkvloer.