EV of toch benzine?
Aan de buitenkant lijken ze soms echt veel op elkaar, onder de kap is het een heel ander verhaal. Ga je werken aan elektrische auto’s (EV) dan krijg je met andere dingen te maken dan wanneer je gaat sleutelen aan een benzine- of dieselauto.
EV-monteurs weten alles over elektrische motoren, accupaketten en ingewikkelde elektronica, terwijl de ‘gewone monteur’ bijvoorbeeld aan de slag gaat met onderdelen van het brandstofsysteem en bekende manieren gebruikt om problemen op te sporen.
Het onderhoud en veiligheid is ook nogal anders. Omdat EV’s veel minder bewegende delen hebben, is er een stuk minder onderhoud nodig. Maar omdat ze een stuk zwaarder zijn en zoveel power hebben gaan de banden en remmen er wel veel sneller doorheen. Gemiddeld gaan de banden een kwart minder lang mee.
Niet iedereen kan zomaar aan een EV werken. De accu’s zijn zo krachtig dat je maar beter goed weet waar je mee bezig bent als je het nog wil kunnen navertellen. De EV monteur heeft daarom ook speciale trainingen gehad.
Waar zou jij liever mee aan de slag gaan? De bloedsnelle nieuwe electrische Porsche Taycan of toch de lekker brullende oldschool 911 met de 6 cilinder benzinemotor.
Bezoek nu de EV Experience en kom erachter waar jouw hart sneller van klopt