VERKOOP MOBILITEITSBRANCHE

Tijdens de opleiding leer je hoe auto’s technisch in elkaar zitten en welke elektronica je tegenkomt. Je leert ook diagnoses stellen. Als je op een hoger niveau wilt werken, komt daar in de opleiding steeds meer techniek bij kijken. Er zijn in Nederland bijna 7.000 autobedrijven waar circa 8 miljoen personenauto’s verkocht en onderhouden worden.

WELKE NIVEaUS ZIJN ER?

Niveau 3

Jij wordt Verkoopadviseur

Contact met klanten, reclame maken voor je producten en natuurlijk: verkopen. Als Verkoopadviseur in de mobiliteitsbranche sta je middenin de drukke wereld van auto’s en klanten. Een kwestie van heel veel contacten onderhouden, afspraken maken en vooral: verkopen.

Je verkoopt (motor)voertuigen, haalt klanten binnen en onderhoudt relaties. Je presenteert de (motor)voertuigen in de showroom, via de website, de nieuwsbrief en de mailing(s).

Een deel van je werkzaamheden is routinematig en je hebt veel gesprekken met verschillende klanten. Je werkt direct samen met collega’s, leidinggevenden en externen. Je draagt verantwoordelijkheid voor de werkzaamheden van collega’s en leerlingen die onder jouw begeleiding werken.

Je adviseert klanten op een vriendelijke, enthousiaste wijze en bouwt daarbij langdurige relaties op. Je bent ondernemend en commercieel en beschikt over een open karakter. Je kunt goed schriftelijk en mondeling communiceren.

Zie de opleidingswijzer voor de gemiddelde opleidingsduur.

Niveau 4

Jij wordt Verkoopmanager

Heb je altijd al eens auto’s willen verkopen? Dan is dit jouw baan. En daarbij draait het natuurlijk ook om goede financiële resultaten en het veelvuldig contact met veel verschillende klanten. Een leuk vak in de mobiliteitsbranche als je passie hebt voor verkoop.

Je verkoopt (motor)voertuigen, haalt klanten binnen en onderhoudt relaties. Je stuurt het team verkoopadviseurs aan en ondersteunt de bedrijfsvoering. Jouw uitdaging is balans te vinden tussen het leidinggeven, het behalen van de verkoopdoelstellingen en het onderhouden van relaties.

Het behalen van de verkoopdoelen (aantallen en omzet) is belangrijk. Je bepaalt daarbij de juiste weg om allerlei factoren te beïnvloeden (zoals wisselende marktsituaties, directiedoelstellingen, voorraad en mix van verschillende modellen).

Je beschikt over leidinggevende capaciteiten en inlevingsvermogen om medewerkers te motiveren en te coachen. Je hebt commercieel inzicht, denkt toekomstgericht en kan een visie formuleren. Je legt verbanden tussen acties en resultaten. Je kunt een weg bepalen, bewaken en uitvoeren. Door jouw positieve instelling kun je goed omgaan met teleurstellingen. Je beheerst de Engelse Taal.

Zie de opleidingswijzer voor de gemiddelde opleidingsduur.

 

AFTERSALES MOBILITEITSBRANCHE

Van service, verkoop tot aftersales; de mobiliteitsbranche kent natuurlijk heel veel verschillende beroepen. Naast alle technische beroepen zijn er ook gebieden waarbij de focus meer ligt op commerciële vaardigheden.

WELKE NIVEaUS ZIJN ER?

Niveau 3

Jij wordt Serviceadviseur

De juiste service: dat is en blijft belangrijk binnen de mobiliteitsbranche. Een kwestie van goede afspraken met de klant en een heldere planning. Ook moet je goed kunnen communiceren met de klant.

Je voert vooral routinematige werkzaamheden uit waarbij je verantwoordelijk bent voor een goede ontvangst van de klanten en het behalen van commercieel resultaat. Je verwerkt zelfstandig de gegevens van een klant en voertuig tot een duidelijke opdracht voor de werkplaats. Je houdt de klant op de hoogte van de werkzaamheden.

Je hebt veel contact met interne afdelingen en stemt hiermee afspraken af met de klant. Je bespreekt zaken rondom reparatie en kosten met de verkoopafdeling. Daarvoor beschik je over goede communicatieve vaardigheden.

Zie de opleidingswijzer voor de gemiddelde opleidingsduur.

Niveau 4

Jij wordt Aftersalesmanager

Ben jij een geboren regelaar? Dan is deze baan in de mobiliteitsbranche misschien iets voor jou. Hier draait het namelijk allemaal om het behoud van klanten. Daarbij moet van alles achter de schermen goed geregeld worden.

Je verkoopt producten en diensten, beheert de werkplaatsplanning en verleent service aan klanten. Je geeft leiding aan de medewerkers van de Aftersales-afdeling (receptie, werkplaats, magazijn en financiële administratie).

Je hebt een leidinggevende en zelfstandige rol. Je bent ook eindverantwoordelijk voor de werkzaamheden van jouw medewerkers Je heet klanten graag welkom en wilt graag alles weten over de verkopen binnen het bedrijf. Je kunt goed vooruitdenken en je weet precies wanneer je extra collega’s moet inzetten om drukte te voorkomen.

Je vindt het leuk om met klanten te praten en overleggen en je kunt jouw collega’s goed aansturen. Binnen het bedrijf heb je een duidelijke mening over aanpassingen die effect hebben op de verkoopresultaten en toekomstige ontwikkelingen. Je beheerst de Engelse Taal.

Zie de opleidingswijzer voor de gemiddelde opleidingsduur.
banner-geïnteresseerd.jpg

GEÏNTERESSEERD?

Zoek een school bij jou in de beurt en kijk wanneer een open dag wordt gehouden!